De economie krabbelt op, veel oude ondernemers gaan met pensioen, financiering is te krijgen en overgenomen bedrijven presteren vaak goed. Redenen genoeg voor ondernemers om te kijken naar een overname, stelt Peter Rikhof.

Uit een recent onderzoek van van Management Team blijkt dat ruim de helft van alle managers de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen. Maar zelf een bedrijf opbouwen is moeilijk en bovendien zeer risicovol.

Het kan voor een ervaren manager interessanter zijn om een bedrijf over te nemen – een zogenaamde management buy-in – of als partner gedeeltelijk te participeren. Daar kun je heel lang over nadenken, maar dit zijn zeven goede redenen om nu in actie te komen:

1. Macro-signalen staan op groen

De overnamemarkt is voor een groot gedeelte conjunctuurgevoelig en emotiegedreven. Na jaren van recessie, dalende huizenprijzen en sombere vooruitzichten kijken burgers en bedrijven weer een stuk positiever naar de toekomst. Voor 2015 wordt een economische groei voorspeld van 1,25 procent en dat zal tot 2018 tussen de 1.5 en 1.75 procent per jaar uitkomen. Daarnaast zitten de huizenmarkt, de beurs en het consumenten- en ondernemersvertrouwen flink in de lift en is de rente nog steeds historisch laag. Kortom, een goed fundament voor zakelijke groei.

2. Er is veel (latent) aanbod

Er wordt al jaren gesproken over duizenden babyboomers die tegen hun pensioen aanzitten. Door de crisis hebben veel van deze oudere ondernemers de verkoop van hun bedrijf even voor zich uitgeschoven. Maar het einde komt nu toch echt in zicht. Een op de vier Nederlandse ondernemers is op dit moment ouder dan 60 jaar. Verwacht wordt dat er tot 2020 ruim 10 duizend mkb-bedrijven per jaar op de markt gaan komen.

3. Geen opvolging binnen de familie

Naast het extra aanbod vanwege de babyboomers die moeten stoppen, speelt ook mee dat familiebedrijven steeds vaker worden overgedragen aan iemand van buiten de familie. Slechts een op de vier familiebedrijven wordt voortgezet door iemand van de familie zelf. In driekwart van alle gevallen gaat een familiebedrijf op dit moment naar een externe koper.

4. Steeds meer alternatieve financiering

Ja, het verkrijgen van bancaire financiering is nog steeds een uitdaging. Maar er is in feite geld genoeg in de markt. Door nieuwe aanbieders en financieringsvormen is dit geld ook steeds meer toegankelijk voor mkb-bedrijven. Er hebben zich de afgelopen jaren steeds meer alternatieven aangediend die een deel van de financiering kunnen invullen.

Crowdfunding is explosief gegroeid en wordt ook regelmatig ingezet bij bedrijfsovernames. Daarnaast zijn informal investors, mkb-obligatiefondsen en participatiemaatschappijen veel vaker betrokken bij overnametransacties. Last but not least heeft ook de overheid een aantal regelingen beschikbaar die de kans op financiering aanmerkelijk vergroten.

5. Overgenomen bedrijven presteren beter

Van alle startende bedrijven gaat bijna 70 procent binnen drie jaar failliet of moet stoppen. Slechts 8 procent wordt echt succesvol. Dat zijn geen cijfers om vrolijk van te worden. Bij bedrijven die worden overgenomen ligt de succesratio aanmerkelijk hoger. Nieuwe eigenaren zorgen voor nieuwe energie en innovatie. Ruim 80 procent van alle overgenomen bedrijven bestaat na vijf jaar nog steeds. En driekwart van deze bedrijven presteert na de overname significant beter dan daarvoor.

6. Je stapt op een rijdende trein

Een groot voordeel van een bedrijf overnemen in plaats van zelf een nieuw bedrijf starten, is dat je veel meer vaart kunt maken. Een product, klanten, personeel; het is er allemaal al. Je kunt al je energie stoppen in het verbeteren en optimaliseren van de bedrijfsprocessen en belangrijker: het ontwikkelen van nieuwe business. Een ander voordeel is dat je vanaf dag één ook een inkomen geniet, omdat er inmiddels voldoende cashflow is waaruit ook de management fee kan worden betaald.

7. Mkb-overnameadvies professioneler

De mkb-overnamemarkt blonk tot zo’n tien jaar geleden niet uit door transparantie en professionaliteit. Voor oriënterende kopers was het vaak moeilijk om met geschikte bedrijven in contact te komen, of te bepalen welke overnameadviseur voldoende gekwalificeerd was.

De afgelopen jaren is er een behoorlijke kwaliteitsslag gemaakt. Zowel op het gebied van matchmaking als ook op het vlak van waardebepaling, juridische ondersteuning en hulp bij het rondkrijgen van de financiering, zijn er inmiddels honderden deskundige adviseurs beschikbaar, o.a. te vinden via de website van de belangenverenigingen DCFA, BOBB en het NIRV.

Uiteraard blijft een bedrijf overnemen een intensief traject met de nodige haken en ogen. En is het cruciaal dat je je goed voorbereidt en weet waar je naar op zoek bent. Maar de kans van slagen en de vooruitzichten tot 2020 zijn op dit moment aanmerkelijk beter dan de afgelopen vijf jaar.  Je moet het alleen nog even doen.

Peter Rikhof is directeur/hoofdredacteur van Brookz, het grootste en meest gebruikte overnameplatform van Nederland. Zie ook www.brookz.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl